Palešu izmēri
Kravu pārvadājumos paletes izmanto tā saukto palielināto kravas vienību izveidei. Ko tas nozīmē? Iedomājieties šokolādes konfekti – pārvadāt to vienu atsevišķi ir neērti un nepraktiski. Savukārt, kārbu ar 20 konfektēm jau var pārvadāt ērtāk un izdevīgāk. Vēl izdevīgāka ir pilna kaste ar konfekšu kārbām: vienā reizē iespējams iekraut un pārvadāt uzreiz 800 konfektes. Nākamais posms būs palete, uz kuras atrodas 20 kastes ar šokolādes konfekšu kārbām. Tas ļauj vienā reizē pārvadāt 16 000 konfekšu. Tā ir pilnvērtīga šokolādes konfekšu krava, nevis vienkārši konfekšu kaudze. Visbeidzot, šīs kravu evolūcijas virsotnē ir standarta 20 pēdu konteiners, kurā ietilpst 11 paletes.
Palešu iedalījums
Pēc kalpošanas laika.
Vienreiz lietojamās paletes parasti izmanto tikai vienreiz un pēc tam izmet vai pārstrādā. Atkārtoti lietojamas paletes – iespējams lietot vairākkārt bez īpašību pasliktināšanās. Izturīgas paletes, kas paredzētas ilgstošai ekspluatācijai.
Pēc autokrāvēja dakšu atveru skaita.
Divvirzienu paletes, ko satver no pretējām pusēm. Četrvirzienu paletes, ko iespējams satvert no visām pusēm. Šāds risinājums padara iekraušanas darbus drošākus kravai, jo daudzkārtīgi samazinās ar kravas pacelšanu un nolaišanu saistīto bojājumu risks.
Pēc kravas novietošanas laukumu skaita.
Vienlīmeņa paletes ir paredzētas kravas novietošanai uz vienas paletes virsmas. Divlīmeņu paletēm ir divi līmeņi: augšējais un apakšējais. Šādas paletes arī būtiski ietaupa pieejamo vietu – kravu iespējams izvietot divos līmeņos, neriskējot to sabojāt.
Pēc izgatavošanas materiāla.
Pašlaik palešu izgatavošanā visplašāk izmantotais materiāls ir koks. Koka paletes ir viegli remontējamas, ekoloģiski drošas un pietiekami lētas. Otrs izplatītākais palešu veids ir plastmasas paletes. Mūsdienu plastmasa kvalitātes ziņā ne tikai neatpaliek no koka, bet bieži vien to pat pārspēj: tā ir vieglāka, bet tikpat izturīga, viegli uzglabājama, netrup, nav nepieciešama īpaša apstrāde. Metāla paletēm ir augsta izturība un līdz ar to ilgs kalpošanas laiks. Taču to izmantošanu ierobežo lielais svars. Kombinētie materiāli – variants, kas apvieno katra minētā varianta priekšrocības.
Paletes trauslu vai nestandarta kravu pārvadāšanai
Ir arī īpašas paletes, kas paredzētas vērtīgu, trauslu vai nestandarta kravu pārvadāšanai. Parasti tās ir standarta paletes, ko papildina ar īpašiem statņiem, plauktiem, kastēm, rāmjiem, stūra profiliem un režģveida sienām. Dzelzceļa (dažkārt arī autotransporta) kravu pārvadājumos izmanto arī dažādas speciālas paletes, kam var būt nolokāmas vai noņemamas malas. Tās ir milzīgas paletes kravas platformas izmēros, kas aprīkotas ar stiprinājumiem kravai. Atkarībā no šādas paletes veida un paredzētā pielietojuma tai var būt nolokāmas malas, gala borti, karkasveida papildinājumi vai pilnvērtīgas sienas, kuru augstums atbilst pusei no standarta konteinera.
Palešu iedalījums
Prasības koka paletēm ir noteiktas starptautiskajā standartā UIC435-2. Eiropaletes izgatavo saskaņā ar šo standartu, un atbilstību apliecina divi marķējumi – EUR un EPAL. EUR marķējums nozīmē, ka paletes ir izgatavotas atbilstoši Eiropas standartiem; EPAL marķējumu piešķir Eiropas palešu asociācija, kas uzrauga, lai paletes tiktu ražotas atbilstoši Eiropas izmēru, izturības un kvalitātes prasībām. EPAL ir izstrādājusi kritērijus šīs asociācijas sertificēto palešu apmaiņai, kas ir jāievēro. Ja paletei ir vismaz viens no turpmāk norādītajiem trūkumiem defektiem, to nevar apmainīt:
- nav EUR un EPAL zīmoga;
- trūkst viena dēļa;
- viens no malējiem augšējiem vai apakšējiem dēļiem ir bojāts tā, ka ir redzama vairāk nekā viena nagla;
- nav atbalsta sijas vai daļa no tās ir atšķēlusies tā, ka ir redzama vairāk nekā viena nagla;
- dēlis ir sašķēlies šķērsām vai pa diagonāli;
- ir bojāti vairāk nekā divi apakšējie vai augšējie malējie paletes dēļi, un katram no dēļiem ir atsegta vismaz viena nagla;
- paletes kopējais sliktais stāvoklis nevar garantēt tās kravas izturību;
- palete ir tik ļoti netīra, ka var sabojāt pārvadājamo preci;

Dažādās valstīs izmantoto palešu izmēru atšķirības

- ASV pārsvarā izmanto 1016 x 1219 mm un 1219 x 1219 mm paletes.
- Ķīnā, Japānā, Austrālijā – 1100 x 1100 mm.
- Eiropā izmanto 800 x 1200 mm paletes (tā sauktās eiropaletes jeb EUR paletes ar EUR vai EPAL marķējumu). Eiropaletes maksimāli pieļaujamā kravnesība ir 2 tonnas. Eiropaletes izgatavo saskaņā ar standartu UIC 435-2.
- Somijā ir izplatītas 1000 x 1200 mm paletes (somu paletes, FIN paletes). FIN paletes maksimāli pieļaujamā kravnesība ir 2,5 tonnas. FIN palete atbilst Eiropas standarta ISO 3676 prasībām.
Starptautiskā Standartizācijas organizācija (ISO) iesaka šādus palešu izmērus starptautiskajiem kravu pārvadājumiem:
- 800 x 1000 mm.
- 800 x 1200 mm. Eiropaletes izmērs
- 1000 x 1200 mm.
- 1200 x 1600 mm.
- 1200 x 1800 mm.
Paletes vieta
Uz paletes izvietoto kravu, kas nav izvirzīta pāri tās malām, sauc par kravas vienību jeb paletes vietu. Kravas vienības augstumu ierobežo tās novietošanas vietas pieejamais augstums.
Paletes svars
Pašas kravas paletes apjoms, neņemot vērā kravu
Izplatītākie palešu izvietojuma veidi konteineros un piekabēs
Standarta 82 kubikmetru piekabē ietilpst 33 eiropaletes 32 – novietojot ar garo pusi šķērsām piekabei (pa pāriem).
Savukārt, novietojot ar īso pusi šķērsām (pa trīs), ietilpība ir 33 paletes.
16 pa pāriem = 12,8 m.
11 pa trīs = 13,2 m – jeb precīzi piekabes garums.

Standarta 20 pēdu konteinerā vienā līmenī var iekraut 11 eiropaletes.
Standarta 40 pēdu konteinerā vienā līmenī var iekraut 25 eiropaletes.
Cik augstu var kraut kravu uz vienas paletes?
Drošības prasības, iekraujot un pārvadājot paletes
Kravas izvietošanas shēma uz paletes ir jāizvēlas katrā gadījumā individuāli atkarībā no kravas veida un transportēšanas apstākļiem. Piemēram, eļļas mucas uz paletes novieto tikai vienā līmenī, atstājot lielāku attālumu līdz paletes malai nekā parasti. Neievērojot šos nosacījumus, pastāv augsts risks, ka mucu sienas pārvadāšanas laikā var rīvēties cita pret citu un pārplīst.
Interesanti un noderīgi fakti par paletēm
Mūsdienu paletes priekštecis bija paliktnis (skid), ko Amerikas fabrikās izmantoja jau 20. gadsimta sākumā. Tā bija koka plāksne, kurai apakšā malās bija piestiprināti divi dēļi. Attīstoties iekraušanas tehnikai, šo paliktņu konstrukcija mainījās un pilnveidojās. 1925. gadā dēļiem sāka pienaglot vēl vienu plāksni, un šī kravas pārvietošanas palīgierīce jau sāka atgādināt labi zināmo paleti.
Kravu pārvadājumi uz paletēm strauji attīstījās Otrā pasaules kara laikā, it īpaši tad, kad tajā iesaistījās ASV. Apstākļi prasīja pēc iespējas organizētāk transportēt milzīgu daudzumu militāro un humanitāro kravu uz dažādām pasaules vietām, bet pietrūka strādnieku spēka gados. Palešu izmantošana ļāva iztikt ar mazāku krāvēju skaitu un paātrināt kravu apriti noliktavās un iesaiņošanas punktos. Lai arī paletes visvairāk tika izmantotas Klusā okeāna reģionā, arī Eiropā novērtēja šī taras veida priekšrocības.
Vairums Eiropas Savienības valstu pieprasa, lai to teritorijā ievestajām koka paletēm būtu fitosanitārais sertifikāts, kas apliecina, ka tām ir veikta fitoloģiskā apstrāde. Pēc dezinficēšanas saskaņā ar standartu Nr. 15 uz paletēm un stiprinājuma materiāliem norāda īpašu marķējumu – nacionālā karantīnas un augu aizsardzības dienesta piešķirtu reģistrācijas numuru, kā arī valstu kodus un dezinficēšanas metodes apzīmējumu (HT – heat treatment – termiskā apstrāde, KD – kiln-drying – kameržāvēšana, MB – methyl bromide – apstrāde ar metilbromīdu).
Jaunās eiropaletes parasti spēj izturēt 1500 kg vai pat 2000 kg svaru. Tomēr ir jāņem vērā arī citi faktori. Pirmkārt, nekādā gadījumā nedrīkst pārsniegt transportlīdzekļa maksimālo kravnesību. Līdz ar to, piekraujot pilnu puspiekabi ar standarta paletēm (33 gab.), katras paletes pieļaujamais svars būs tikai 800 kg. Otrkārt, lielākā daļa autokrāvēju un tamlīdzīgas noliktavas tehnikas nav pietiekami jaudīga, lai pārvietotu kravas, kas smagākas nekā 1800 kg.
Starptautisko kravas pārvadājumu dokumentos bieži jānorāda kravas vietu skaits – COLLI, CMR un TIR parasti izmanto saīsinājumu CLL. Šis termins atzīmē atsevišķu kravas (transporta) vietu – jebkādu kravu, ko var iekraut un izkraut kā vienu veselu: kastes, maisus, kastes, kannas, ko pārvadā bez paletēm, kā arī kravu uz paletēm. Tādējādi, ja konteinerā vai puspiekabē ir iekrautas 5 paletes un 12 kastes, tad transporta dokumentos var norādīt 17 colli. (no franču vārda colis – kaste, sainis, vienība, bagāžas vieta).