Loģistikas Pakalpojumi un Kvalitatīvi Kravu Pārvadājumi

 +371 26 241 103           kontakti@aeeg.lv

Incoterms

Sākums / Noderīgi / Incoterms

Starptautiskie Tirdzniecības Noteikumi (Incoterms) 2020

Ko nozīmē Incoterms?

Incoterms ir starptautiskie tirdzniecības noteikumi, kas jau kopš 1936. gada nosaka – kurš būs atbildīgais (pircējs vai pārdevējs) dažādos starptautiskos darījumos. Kopā ir 11 noteikumi, no tiem 7 ir piemērojami pamata pārvadājumiem visu veidu transportam, kas apzīmēti kā dažu burtu salikumi jeb termini. Incoterms noteikumi mazina pārpratumus, kas varētu rasties atšķirīgo nacionālo tiesību, komerciālo paražu un terminu izpratnes dēļ.

 

Kāpēc tos ir jāzina?

Starptautiskie kravu pārvadājumi nav iespējami bez Incoterms pārzināšanas tāpēc, ka tie ir zināmi un pielietoti visā pasaulē. Atšķirībā no valstu tirdzniecības politikām, Incoterms® noteikumi ir universāli, nodrošinot skaidrību un prognozējamību biznesam. Starptautiskie tirdzniecības noteikumi skaidri definē visus kravas pārvadājuma uzdevumus, riskus un izmaksas starp pārdevēju un pircēju.

 

Kas ir Incoterms 2020?

2020. gada 1. janvārī stājās spēkā jauni, uzlaboti noteikumi, kas plaši tiek izmantoti starptautiskajā tirdzniecībā un turpmāk ir jāatsaucas uz šo versiju. Starptautiskais preču piegādes līgums, kurā ir iekļauts Incoterms 2020 apzīmējums, novērš atšķirības starp dažādu valstu nacionālajām tiesībām, terminu izpratni un nacionālajām komerciālajām paražām. Tie nosaka precīzu pircēja un pārdevēja pienākumu sadalījumu attiecībā uz preču piegādi.

 

Incoterms 2020 termini un to skaidrojums

Starptautisko tirdzniecības noteikumu skaidrojums

1. EXW piegāde no rūpnīcas – norādīta piegādes vietas nosaukums

EXW tiek izmantots, veicot sākotnējo preču cenas pieprasījumu bez jebkādām iekļautām izmaksām, un nozīmē, pārdevēja vienīgais uzdevums ir nodrošināt preces piekļuvi pircējam pieeejamā vietā (rūpnīcā, noliktavā, fabrikā u.c.). Pārdevējam nav jāiekrauj preces nevienā savākšanas transportlīdzeklī, kā arī nav jāveic eksporta muitas formalitātes.

  • Pircējs ir atbildīgs par visām izmaksām un riskiem – pašam jāorganizē kravas iekraušana un kravas atmuitošana.
  • EXW noteikumi paredz vismazāko pārdevēja atbildību.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Pārdevēja rūpnīcā, noliktavā vai citur, kur tiek dota pircēja piekļuve pārdevēja precēm.

2. FCA Franko pārvadātājs – norādīta piegādes vietas nosaukums

Franko pārvadātājs tiek izmantots:

  • ja pārdevējs piegādā preces, kurām nokārtotas eksporta muitas formalitātes, norādītā vietā, kas ir pārdevēja telpas.
  • ja pārdevējs piegādā preces, kurām nokārtotas eksporta muitas formalitātes, norādītajā vietā, kas nav pārdevēja telpas
  • Pārdevēja uzdevums ir atmuitot un nogādāt preces iepriekš saskaņotā vietā.
  • Ja krava tiek sabojāta vai pazaudēta līdz preces nodošanai – par to ir atbildīgs pārdevējs.
  • Ja pircējs pieprasa uzrādīt pavadzīmes dokumentus par preci, pārdevējam tie ir jāuzrāda.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad prece tiek nodota pārvadātājam vai citai pircēja izvēlētai atbildīgai personai.

3. CPT Transportēšana apmaksāta līdz – norādīts galamērķa vietas nosaukums

  • Saskaņā ar CPT pārdevējs maksā par preču piegādi līdz norādītajai galamērķa vietai.
  • Ja krava tiek sabojāta vai ja rodas papildu izdevumi līdz kravas nodošanai, par to atbildīgs ir pārdevējs, pēc preču saņemšanas atbildība pāriet pircējam.
  • Ja pircējs pieprasa uzrādīt pavadzīmes dokumentus par preci, pārdevējam tie ir jāuzrāda.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad prece tiek nodota pārvadātājam vai citai pircēja izvēlētai atbildīgai personai.

4. CIP Transportēšana un apdrošināšana apmaksāta līdz – norādīts galamērķa vietas nosaukums

  • Pārdevējs maksā par preču piegādi līdz norādītajai galamērķa vietai.
  • Pārdevēja pienākums ir iegādāties vismaz minimālo apdrošināšanu. Papildu drošības sajūtai aicinām pircējam apdrošināt kravu pie mums.
  • Ja krava tiek sabojāta vai ja rodas papildu izdevumi līdz kravas nodošanai, par to atbildīgs ir pārdevējs, pēc preču saņemšanas atbildība pāriet pircējam.
  • Ja pircējs pieprasa uzrādīt pavadzīmes dokumentus par preci, pārdevējam tie ir jāuzrāda.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad prece tiek nodota pārvadātājam vai citai pircēja izvēlētai atbildīgai personai.

5. DAP Piegādāts līdz vietai – norādīts galamērķa vietas nosaukums

Nozīmē, ka pārdevējs ir piegādājis preces – preces nododot pircēja rīcībā – ir atvestas transportlīdzeklī un gatavas izkraušanai norādītajā galamērķa vietā. DAP noteikumi nosaka, ka pārdevējam jāpārvalda visi riski, kas saistīti ar preču ievešanu.

  • Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preci uz norādīto galamērķi papildus tam uzņemoties risku un sedzot visas transportēšanas izmaksas.
  • Pircējs ir atbildīgs par importa muitas procedūrām un citām izmaksām kopš brīža, kad krava ir piegādāta norādītajā vietā un gatava izkraušanai.
  • Par piegādātās preces izkraušanu atbildīgs ir pircējs.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas pircēja norādītajā galamērķī un gatavas izkraušanai.

6. DDP Piegādāts ar apmaksātu muitas nodokli – norādīts galamērķa vietas nosaukums

Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preces uz pircēja norādīto galamērķi
Pārdevējs apmaksā visas izmaksas par preču nogādāšanu galamērķī, ieskaitot importa nodevas un nodokļus
Šis noteikums paredz, ka pārdevējs uzņemas atbildību visā pārvadājuma laikā, tajā skaitā par kravas gatavību iekraušanai, kravas bojājumiem un citām saistītajām formalitātēm
Pārdevējs nav atbildīgs par izkraušanu.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas norādītajā galamērķī un gatavas izkraušanai.

7. DPU Piegādāts līdz vietai un izkrauts - norādīts galamērķa vietas nosaukums

  • Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preces iepriekš norādītajā galapunktā to neizkraujot.
  • Pārdevējs sedz visas transportēšanas izmaksas – eksporta nodevas, pārvadāšanu, izkraušanu no galvenā pārvadātāja galamērķī ostas un galamērķa ostas izmaksas. Kā arī uzņemas visu risku līdz brīdim, kamēr ierodas galamērķī.
  • Šis ir vienīgais noteikums, kas nosaka pārdevējam arī izkraut preces galapunkta adresē.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas un izkrautas pircēja norādītajā galapunktā.

8. FAS Franko gar kuģa bortu - norādīts iekraušanas ostas nosaukums

Pārdevējs piegādā, kad preces ir novietotas blakus pircēja norādītajam kuģim (piemēram, uz piestātnes vai baržas) norādītajā iekraušanas ostā. Preču nozaudēšanas vai sabojāšanas risks tiek nodots, kad preces atrodas pie kuģa borta, un no šī brīža atbildību par visām izmaksām uzņemas pircējs.

  • Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preces kuģu piestātnē, pie konkrēta kuģa borta, piestātnes vai baržas.
  • Pārdevējs uzņemas atbildību un sedz visus maksājumus līdz brīdim, kad preces ir piegādātas pie konkrēta kuģa borta, piestātnes vai baržas.
  • Pircējs ir atbildīgs par eksporta un importa muitas procedūrām.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas un atrodas pie kuģa borta.

9. FOB Franko uz kuģa klāja – norādīts iekraušanas ostas nosaukums

  • Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preces uz kuģa klāja, kuru pircējs norādījis nosūtīšanas ostā vai sagādā jau tādā veidā piegādātas preces.
  • Pārdevējs uzņemas risku un sedz transportēšanas izmaksas, nokārtojot arī eksporta muitas procedūras.
  • Tiklīdz preces ir novietotas uz kuģa klāja, preču nozaudēšanas vai sabojāšanas risks tiek nodots, pircējam un no šī brīža atbildību par visām izmaksām uzņemas pircējs.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas un izkrautas uz kuģa klāja.

10. CFR Cena un frakts – norādīts galamērķa ostas nosaukums

  • Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preces līdz saņēmēja norādītajai galamērķa ostai, sedzot transportēšanas izmaksas.
  • Pārdevējs ir atbildīgs par eksporta muitas procedūrām, savukārt pircējs nes atbildību par preces apdrošināšanu.
  • Līdz ko preces atrodas uz kuģa klāja, atbildību par preču bojājumiem uzņemas pircējs.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas un izkrautas uz kuģa klāja.

11. CIF Cena, apdrošināšana un frakts – norādīts galamērķa ostas nosaukums

  • Pārdevēja uzdevums ir nogādāt preces līdz pircēja norādītajai ostai, apmaksājot transportēšanu un fraktu.
  • Pārdevējs veic arī eksporta muitas procedūras un apmaksā vismaz minimālo kravas apdrošināšanu.
  • Ja nepieciešama papildu kravas apdrošināšana, par to ir atbildīgs pircējs.

Kad risks no pārdevēja tiek nodots pircējam?

Brīdī, kad preces ir piegādātas un izkrautas uz kuģa klāja.

Terminu grupu skaidrojums:

C

Termini uzliek pārdevējam saistības slēgt pārvadājuma līgumu uz parastiem nosacījumiem un apmaksāt to. Tāpēc punktam, līdz kuram jāveic transportēšanas apmaksa, jābūt norādītam pēc atbilstoša C termina. Saskaņā ar CIF un CIP terminiem pārdevējam jāapdrošina prece un jāapmaksā tā.

Noteikumi, kas atbilst šai grupai: CFR, CIF, CPT, CIP.

D

Saskaņā ar D terminiem pārdevējs ir atbildīgs par preču piegādi norunātā vietā vai noteiktā punktā importa valstī. Pārdevējam jāuzņemas visi riski un izdevumi, piegādājot preci līdz šai vietai.

Noteikumi, kas atbilst šai grupai: DAP, DPU, DDP.

E

Termins nozīmē minimālās pārdevēja saistības: pārdevējam jānodod prece pircēja rīcībā iepriekš norunātajā vietā, parasti – pārdevēja telpās. Praksē pārdevējs bieži palīdz iekraut preci pircēja transporta līdzeklī. Ja pircējs vēlas, lai pārdevējs veiktu tālākās darbības, tam jābūt atrunātam preču pārdošanas līgumā.

Noteikumi, kas atbilst šai grupai: EXW

F

Termini paredz, ka pārdevējs piegādā preci transportēšanai saskaņā ar pircēja instrukcijām. Gadījumā, kad piegādes vieta ir pārdevēja telpas, piegāde skaitās pabeigta, kad prece ir iekrauta pircēja transporta līdzeklī; citos gadījumos piegāde ir pabeigta, kad prece ir pircēja rīcībā bez izkraušanas no pārdevēja transporta līdzekļa.

Noteikumi, kas atbilst šai grupai: FCA, FAS, FOB

Incoterms 2020 izmaiņas attiecībā pret Incoterms 2010

Jaunie Incoterms 2020 noteikumi stājās spēkā 2020. gada 1. Janvārī. Noteikumus izstrādāja Starptautiskās tirdzniecības palāta. Grozījumu nepieciešamību lielā mērā noteica ASV starptautiskās tirdzniecības prakse, kā arī fakts, ka starptautiskajā tirdzniecībā mazinājusies nozīme robežām, kā, tirdzniecībai Eiropas Savienības teritorijā.

Jaunā noteikumu versija sastāv no 11 terminiem, no kuriem 7 ir attiecināmi uz jebkuru transportēšanas veidu un 4 ir attiecināmi tikai uz jūras transportu. Incoterms 2020 noteikumos ir 2 galvenās izmaiņas, salīdzinot ar 2010. gada versiju:

DAT (Deliveret ar Terminal) noteikums ir pārdēvēts par DPU (Delivered at Place Unloaded), kurā skaidrāk norādīts, ka galamērķis var būt jebkura vieta, tam nav jābūt tikai terminālim. FCA (Free Carrier) ietvaros tagad ir pieļaujams izsniegt konosamentus (Bills of Lading) pēc iekraušanas.

Papildus šīm ir arī dažas citas izmaiņas:

CIF (Cost, Insurance and Freight) un CIP (Carriage and Insurance Paid To) Šie noteikumi nosaka jaunus standartus, noformējot apdrošināšanu, taču apdrošināšanas līmenis joprojām būs atkarīgs no vienošanās starp pārdevēju un pircēju. Noteikumos precīzāk minētas arī izmaksas, izmaksu sadalījums starp pircēju un pārdevēju. Kā arī šajos noteikumos ietverts, ka ir vajadzīga vismaz tāda apdrošināšana, kuras segums atbilst Londonas apdrošinātāju institūta Kravu apdrošināšanas noteikumu (C) iedaļai, kā arī uzskaitīti vairāki riski ar noteiktiem izņēmumiem.

FCA (Free Carrier), DAP (Delivered at Place), DPU (Delivered at Place Unloaded) un DDP (Delivered Duty Paid) noteikumos tagad tiek ņemti vērā gadījumi, kad pircējs un pārdevējs organizē paši savu transportu, nevis izmanto trešās puses pakalpojumus. Saistības attiecībā uz drošību izstradātajos noteikumos tagad ir norādītas skaidrāk.

Vienīgais derīgais dokuments, ko pārdevējs var iesniegt saskaņā ar CFR un CIF terminiem ir iekrāvuma konosaments, kuram ir 3 svarīgas funkcijas:

Pierāda preces piegādi uz kuģa

Apliecina pārvadājuma līgumu

Ir preču rīkošanas dokuments

Šajā procesā ir pieņemts izsniegt vairākus transportdokumentus (konosaments) oriģinālus, līdz ar to ir ļoti svarīgi, lai pircējs vai citas atbildīgās personas, veicot apmaksu pārdevējam darbojas saskaņā ar savā kompetencē iekļaujošajām instrukcijām, nodrošinot visu oriģinālu nodošanu pircējam. Šī kārtība ir Starptautiskās tirdzniecības palātas dokumentāro kredītu noteikumu prasība. Transporta dokumentos veiktais ieraksts, kas norāda par preces saņemšanu neatbilstošā stāvoklī, saskaņā ar UCP (Uniform Customs and Practice) padara dokumentu par “netīro” un ir nepieņemams.

Avots:https://www.vid.gov.lv/

Lapas autori neuzņemas nekādu juridisku atbildību par saistībām, kas var rasties sakarā ar šajā lapā ietverto dokumenta normu piemērošanu vai interpretāciju.